Friday, January 30, 2009

Pengalaman Merantau Melalui Menjual Ubat

Hanafi dengan fahaman keagamaan dan pengetahuan yang telah ada mula merantau ke seluruh pelusuk tanah air semata-mata untuk mencapai matlamatnya melalui menjual ubat. Merantau adalah untuk meninjau sendiri tentang keadaan masyarakat Melayu diketika itu.

Kesedaran terhadap kekurangan masyarakat Melayu dalam segala lapangan telah lama lahir dijiwanya. Ini berdasarkan pemerhatian terhadap msyarakat Melayu di kampungnya sendiri. Untuk bertujuan member kesedaran dan melahirkan kebenaran, Hanafi telah bersyarah mengenai motif-motif tertentu ketika menjual ubat.

Menjual ubat hanya satu jalan yang sangat sesuai diketika itu bagi Hanafi mencapai matlamatnya sehingga mendapat intipan dari pegawai yang memerintah. Hanafi tidak peduli sama ada ubatnya laku atau tidak asalkan ia dapat meluahkan perasaannya. Antara tajuk-tajuk syarahannya adalah seperti berikut:

1) Tajuk Perempuan – dimerata tempat
Musuh yang paling merbahaya di dalam dunia ialah perempuan bukan komunis dan harimau. Seorang panglima di medan perang yang tidak dapat mengawal hawa nafsunya akan kalah ditangan perempuan bukan ditangan musuh yang garang. Hanafi bersyarah sambil mempamerkan gambar perempuan.

2) Tajuk Kapak – di Pahang dalam tahun 1954
Kapak yang dibuat dari besi tidak boleh memotong kayu, tetapi kayu juga yang boleh memotong kayu (kerana mata kapak tanpa kayunya tidak boleh digunakan). Maksudnya masyarakat Melayu bukan kerana penjajah tetapi kerana tali barut orang-orang Melayu juga.

3) Tajuk Anjing – di Dungun, Terengganu dalam tahun 1956.
Sedangkan anjing yang kelaparan bila diberi makan akan mengenali orang yang pernah berjasa kepadanya, apatah lagi manusia sewajibnya mengenang jasa pada Tuhannya.

4) Tajuk Tasbih – Alor Star, Kedah, dalam tahun 1954.
Dengan memakai tasbih yang besar dan panjang Hanafi mengecam orang-orang Melayu yang beragama secara tradisi hingga meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment